Wat verandert er?   

De klassieke streepjesbarcode, wat we een 1D barcode noemen, zal eind 2027 met pensioen gaan. Na enkele decennia ervoor gezorgd te hebben dat wij vlot ons product aan de kassa kunnen scannen, kijken we naar een opvolger, die hetzelfde én nog veel meer kan.

Deze opvolger is de 2D Barcode. Dit zegt jou als eindgebruiker misschien niet veel, 2D barcodes zijn vooral gekend onder hun meer specifieke benamingen. We herkennen hier 2 types:

  • GS1 Datamatrix: voornamelijk gebruikt in de gezondheidszorgsector en in de FMCG-sector op artikels met een variabel gewicht (zoals appelsienen). (1)
  • GS1 QR code powered by GS1: Dit is de QR code, zoals wij ze kennen op flyers, in restaurants, en soms al op product verpakkingen. Ze verwijzen vaak naar een website. In dit geval bevatten ze een “digital link van GS1”. Hierdoor kan deze barcode meer: je kan ze aan de kassa scannen om te betalen, maar je krijgt veel meer controle over wat anderen te zien krijgen na scannen. (2)

Welke meerwaarde biedt een 2D Barcode aan een merk, leverancier of producent in DIY of FMCG, op vlak van supply chain?

We bekijken enkele voordelen van de fysieke 2D barcode tegenover zijn oudere broertje, de klassieke 1D barcode (2):

  • Je kan meer data kwijt in de barcode zelf. De 1D barcode bevat normaal gezien enkel een nummer, een 2D barcode kan ook een lotnummer, vervaldatum, netto inhoud bevatten. Dit kan een winkelier of consument uitlezen met zijn toestel, recht van jouw verpakking.
  • De 2D barcode neemt minder ruimte in op je verpakking, je houdt meer plaats over voor relevante tekst en beelden.
  • De 2D barcode is bestand tegen beschadiging: zelfs al is er een stukje onleesbaar door een scheur of vuil, kan je toch de 2D barcode scannen
  • De 2D barcode is beter leesbaar op flexibele en gebogen oppervlaktes, en kunnen vanuit een bredere hoek gescand worden. Dit bespaart tijd in het magazijn, aan de kassa, en bij de consument.

Daarnaast zien wij ook voordelen in een steeds complexer wordende logistieke wereld.

Traceerbaarheid van producten en grondstoffen, ook van individuele ingrediënten. Inzicht in de productieketen. Duurzaamheid, verpakkings- en recyclage-informatie, vermijden van verspilling. Wat moet een recyclagebedrijf doen met jouw verpakking en/of jouw product, bevat het stoffen die aandacht behoeven?

Met deze 2D barcode ben je voorbereid op een veranderende wereld: de informatie die je achter deze barcode koppelt, kan je op elk moment bijwerken wanneer de nood of wens er is. Je koppelt de code aan de digital twin.

Welke meerwaarde biedt de 2D barcode in het verhaal naar jouw consument toe?

We bekeken de 2D barcodes al uit technische en productie-hoek, maar wat kunnen wij er op vlak van marketing en na verkoop mee?

We zien dat je de informatie en links, die je koppelt achter een 2D barcode, dynamisch kan aanpassen. Ook lang nadat je jouw barcode op je product gezet hebt. Enkele voorbeelden (4):

  • Doorverwijzen naar jouw product pagina, op je eigen website. Die kan je per taal aanpassen, zodat je relevant blijft, ook in nieuwe markten.
  • Bied je klant promoties, accessoires of onderdelen aan. Maak je een nieuw batterijpack dat past op een oud toestel? Of een saus die perfect samengaat met die diepvriesfrieten? Een korting op een nieuw product voor bestaande klanten? Deel jouw innovaties ook op bestaande producten!
  • Doorverwijzen naar een uniforme product pagina bij GS1, zodat tussenpartijen en klanten heel uniform de data kunnen verwerken en aan de klant aanbieden. Denk aan medewerkers in jouw fysieke retail-winkel.
  • Productvideo’s en socials. Maak jij die ook soms een hele tijd na de lancering van je product? Geen probleem, je werkt het verhaal achter de barcode bij, je consument ziet het, maar je barcode op je product blijft dezelfde.
  • Recepten, instructie en maak-informatie; past jouw product in een populair dieet, wil je je klant informeren hoe het product te bereiden of assembleren? Dit kan je ook via de QR code meegeven. Allemaal naar de smartphone van je consument, snel en eenvoudig!
  • Is je klant niet tevreden of wil hij ondersteuning bij je product? Ook deze informatie kan je delen via de QR code by GS1. Misschien veranderen de communicatiegegevens van jouw service center, of is er een terugroepactie op het product. Dit verander je dan digitaal, en je fysieke product verwijst gelijk door naar de meest recente info.
  • Wil je de consument ervan verzekeren dat hij een echt product van jou in handen geven? Dit kan je door unieke serialisatie te verwerken. Het verhoogt het gevoel van vertrouwen.

 

Zijn er uitdagingen in implementatie?

Er zijn ook zaken waar we rekening mee moeten houden, zoals bij elke verandering.

Je dient goed na te denken over hoe deze 2D barcode past in de levenscyclus van jouw product. Wanneer genereer je het en zet je het op jouw productontwerp? Wanneer verandert het? Past dat in jouw huidige cyclus of heb je aanpassingen nodig? Heb je genoeg aan je GTIN? Op de site van GS1 kan je een 2D code pas genereren op het einde van het product-creatie proces, maar jouw product marketingafdeling heeft die code waarschijnlijk sneller nodig.

Wanneer zet je de zaken die achter de 2D code gekoppeld worden live? Zodra de klant of consument scant, verwacht hij iets te zien. Is dat relevant en accuraat? Komt hij niet op een oude of dode link terecht?

Deze directe koppeling tot jouw digitale productinformatie laat ook toe om sneller en accurater data recht te zetten, maar zijn je datakwaliteitsprocessen hier ook voor opgezet? We zien dat er soms maar wat tekst uit de ene naar de andere taal gekopieerd wordt om snel een product online te brengen, dit wil je na je product lancering niet zo aan de consument presenteren.

Zo’n 2D barcode omvat een stuk meer dan een 1D barcode, we raden aan om toch jezelf goed te informeren en je processen hier rond in kaart te brengen. Of laat je door ons bij staan, we kijken graag mee met jouw situatie en geven raad uit de praktijk.

Case studies

We kijken naar hoe twee van onze klanten omgaan met 2D barcodes:

Varo (8), een producent van doe-het-zelf en tuingereedschap, startte intussen ongeveer een jaar geleden met 2D barcodes. Je vindt sinds een half jaar de 2D barcodes bij hun merken Powerplus en Kreator.

Om de klant goed te informeren in alle relevante talen, keken zij al langer naar het plaatsen van QR codes op hun verpakkingen. Dit scande niet altijd zo goed aan de kassa, naast de klassieke barcode. Samen met Hubo en GS1 werd zo de GS1 2D barcode geïmplementeerd, zowel bij Hubo als bij Varo.

 

Nu gebruikt Varo de QR code vooral voor het dynamische aspect: zij kunnen achterliggend de link aanpassen pm de consument rechtstreeks naar de juiste informatie te sturen. Dit kan

bijvoorbeeld een extra landingspagina op de website zijn bij een promo-item. Of, wanneer er wederkerende vragen zijn rond installatie bij de dienst na verkoop kan dit leiden tot een extra instructievideo. De mogelijkheid om het verhaal rond je product te veranderen, zonder de verpakking opnieuw te moeten updaten en drukken, vindt Varo een cruciale “win” in het werkproces.

 

 

 

Filliers Distillery (9), die met trots al zes generaties lang kwalitatieve Belgische spirits op de markt brengt, had een licht andere invalshoek. Naast de plaatsbesparing en future-proofing, keken zij ook naar huidige en nabije veranderingen in wetgeving in Europa (5): Binnenkort moet je waarschijnlijk bij jouw spirits ook informatie over nutriënten en ingrediënten delen. Producenten hebben geijverd om hun huidige labels intact te houden en deze informatie via een e-label te delen, wat in de nieuwe regelgeving toegelaten wordt (6). Filliers heeft zich snel geïnformeerd en aangepast: voor 2 nieuwe producten die de komende 3 maanden op de markt komen, waaronder een nieuwe Single Malt Whisky, zal een 2D barcode op het label staan. Hiermee wordt Filliers koploper in België in het implementeren van 2D barcodes op spirits!

 

 

 

Conclusie

De 2D barcode komt eraan, daar is geen ontkomen aan. Hoe deze juist gebruikt zal worden in de nabije toekomst, kan jij nu mee vormgeven als “early adopter”. Het kan jouw producten een grote meerwaarde geven, en de ervaring van je consument verrijken. Je blijft voorstaan op ontwikkelingen tegenover anderen als moderne producent. Je geeft je consument het gevoel dat je vooruit gaat, en investeert in een oplossing die ook op andere vlakken mee evolueert met de markt: Logistiek, circulaire economie, milieu, traceerbaarheid, koppeling met de digitale wereld… De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het implementatietraject is echter nog niet door veel partijen doorlopen, waardoor er ook enkele aandachtspunten zijn. We staan jou graag bij in jouw vragen, bezorgdheden, en geleerde lessen uit de praktijk. Zo kunnen we elkaar helpen enkele valkuilen te omzeilen, en een grotere stem geven aan gezamenlijke initiatieven.

We horen graag jouw verwachtingen en bezorgdheden! Stuur ons een mailtje, bel ons op, of kom met ons babbelen op het GS1 Belgilux Forum.

Neem contact op

Stel volledig vrijblijvend uw vraag en ontdek hoe wij u kunnen helpen.