De klassieke streepjesbarcode, wat we een 1D barcode noemen, zal eind 2027 met pensioen gaan. Na enkele decennia ervoor gezorgd te hebben dat wij vlot ons product aan de kassa kunnen scannen, kijken we naar een opvolger, die hetzelfde én nog veel meer kan.
Deze opvolger is de 2D Barcode. Dit zegt jou als eindgebruiker misschien niet veel, 2D barcodes zijn vooral gekend onder hun meer specifieke benamingen. We herkennen hier 2 types:
We bekijken enkele voordelen van de fysieke 2D barcode tegenover zijn oudere broertje, de klassieke 1D barcode (2):
Daarnaast zien wij ook voordelen in een steeds complexer wordende logistieke wereld.
Traceerbaarheid van producten en grondstoffen, ook van individuele ingrediënten. Inzicht in de productieketen. Duurzaamheid, verpakkings- en recyclage-informatie, vermijden van verspilling. Wat moet een recyclagebedrijf doen met jouw verpakking en/of jouw product, bevat het stoffen die aandacht behoeven?
Met deze 2D barcode ben je voorbereid op een veranderende wereld: de informatie die je achter deze barcode koppelt, kan je op elk moment bijwerken wanneer de nood of wens er is. Je koppelt de code aan de digital twin.
We bekeken de 2D barcodes al uit technische en productie-hoek, maar wat kunnen wij er op vlak van marketing en na verkoop mee?
We zien dat je de informatie en links, die je koppelt achter een 2D barcode, dynamisch kan aanpassen. Ook lang nadat je jouw barcode op je product gezet hebt. Enkele voorbeelden (4):
Er zijn ook zaken waar we rekening mee moeten houden, zoals bij elke verandering.
Je dient goed na te denken over hoe deze 2D barcode past in de levenscyclus van jouw product. Wanneer genereer je het en zet je het op jouw productontwerp? Wanneer verandert het? Past dat in jouw huidige cyclus of heb je aanpassingen nodig? Heb je genoeg aan je GTIN? Op de site van GS1 kan je een 2D code pas genereren op het einde van het product-creatie proces, maar jouw product marketingafdeling heeft die code waarschijnlijk sneller nodig.
Wanneer zet je de zaken die achter de 2D code gekoppeld worden live? Zodra de klant of consument scant, verwacht hij iets te zien. Is dat relevant en accuraat? Komt hij niet op een oude of dode link terecht?
Deze directe koppeling tot jouw digitale productinformatie laat ook toe om sneller en accurater data recht te zetten, maar zijn je datakwaliteitsprocessen hier ook voor opgezet? We zien dat er soms maar wat tekst uit de ene naar de andere taal gekopieerd wordt om snel een product online te brengen, dit wil je na je product lancering niet zo aan de consument presenteren.
Zo’n 2D barcode omvat een stuk meer dan een 1D barcode, we raden aan om toch jezelf goed te informeren en je processen hier rond in kaart te brengen. Of laat je door ons bij staan, we kijken graag mee met jouw situatie en geven raad uit de praktijk.
We kijken naar hoe twee van onze klanten omgaan met 2D barcodes:
Varo (8), een producent van doe-het-zelf en tuingereedschap, startte intussen ongeveer een jaar geleden met 2D barcodes. Je vindt sinds een half jaar de 2D barcodes bij hun merken Powerplus en Kreator.
Om de klant goed te informeren in alle relevante talen, keken zij al langer naar het plaatsen van QR codes op hun verpakkingen. Dit scande niet altijd zo goed aan de kassa, naast de klassieke barcode. Samen met Hubo en GS1 werd zo de GS1 2D barcode geïmplementeerd, zowel bij Hubo als bij Varo.
Nu gebruikt Varo de QR code vooral voor het dynamische aspect: zij kunnen achterliggend de link aanpassen pm de consument rechtstreeks naar de juiste informatie te sturen. Dit kan
bijvoorbeeld een extra landingspagina op de website zijn bij een promo-item. Of, wanneer er wederkerende vragen zijn rond installatie bij de dienst na verkoop kan dit leiden tot een extra instructievideo. De mogelijkheid om het verhaal rond je product te veranderen, zonder de verpakking opnieuw te moeten updaten en drukken, vindt Varo een cruciale “win” in het werkproces.
Filliers Distillery (9), die met trots al zes generaties lang kwalitatieve Belgische spirits op de markt brengt, had een licht andere invalshoek. Naast de plaatsbesparing en future-proofing, keken zij ook naar huidige en nabije veranderingen in wetgeving in Europa (5): Binnenkort moet je waarschijnlijk bij jouw spirits ook informatie over nutriënten en ingrediënten delen. Producenten hebben geijverd om hun huidige labels intact te houden en deze informatie via een e-label te delen, wat in de nieuwe regelgeving toegelaten wordt (6). Filliers heeft zich snel geïnformeerd en aangepast: voor 2 nieuwe producten die de komende 3 maanden op de markt komen, waaronder een nieuwe Single Malt Whisky, zal een 2D barcode op het label staan. Hiermee wordt Filliers koploper in België in het implementeren van 2D barcodes op spirits!
De 2D barcode komt eraan, daar is geen ontkomen aan. Hoe deze juist gebruikt zal worden in de nabije toekomst, kan jij nu mee vormgeven als “early adopter”. Het kan jouw producten een grote meerwaarde geven, en de ervaring van je consument verrijken. Je blijft voorstaan op ontwikkelingen tegenover anderen als moderne producent. Je geeft je consument het gevoel dat je vooruit gaat, en investeert in een oplossing die ook op andere vlakken mee evolueert met de markt: Logistiek, circulaire economie, milieu, traceerbaarheid, koppeling met de digitale wereld… De mogelijkheden zijn eindeloos.
Het implementatietraject is echter nog niet door veel partijen doorlopen, waardoor er ook enkele aandachtspunten zijn. We staan jou graag bij in jouw vragen, bezorgdheden, en geleerde lessen uit de praktijk. Zo kunnen we elkaar helpen enkele valkuilen te omzeilen, en een grotere stem geven aan gezamenlijke initiatieven.
We horen graag jouw verwachtingen en bezorgdheden! Stuur ons een mailtje, bel ons op, of kom met ons babbelen op het GS1 Belgilux Forum.
Stel volledig vrijblijvend uw vraag en ontdek hoe wij u kunnen helpen.